Mesiac boja proti rakovine prostaty tento rok na Slovensku netradične prevzali do svojich rúk ženy. Viaceré známe Slovenky prostredníctvom sociálnych sietí vyzývajú mužov k preventívnej urologickej prehliadke. Podporujú tým kampaň Slovenskej urologickej spoločnosti, ktorá sa už tretí rok aktívne zapája k medzinárodnej iniciatíve Movember. Na stránke www.dalsom.sk vyzývajú všetky ženy k rozhovorom s mužmi, ktoré im môžu zachrániť zdravie, či dokonca život.
V prevencii sme na chvoste Európy
Podľa dát Národného centra zdravotníckych informácií trpí rakovinou prostaty takmer 9 000 Slovákov, pričom ročne pribúda viac ako 2 000 nových pacientov. Odborníci však dlhodobo upozorňujú, že tieto čísla sú v skutočnosti ešte určite oveľa vyššie. „Na preventívne urologické prehliadky chodí na Slovensku približne len 20 % pacientov po päťdesiatke. V porovnaní s okolitými krajinami ide o nepriaznivú situáciu.“ opisuje Doc. MUDr. Ivan Minčík, PhD., prezident Slovenskej urologickej spoločnosti. Vďaka včasnej diagnostike a novým možnostiam liečby pritom existuje vysoká šanca na úplné vyliečenie. „Preventívne prehliadky pomáhajú odhaliť ochorenie včas a môžu tak zachrániť život,“ dopĺňa MUDr. Jozef Marko, člen výboru Slovenskej urologickej spoločnosti.
Jeden rozhovor môže zmeniť život
Napriek snahe odborníkov, však čísla v prevencii na Slovensku stále nie sú dobré. Pomôcť by mohli ženy. „Prax nám ukazuje, že za absolvovaním preventívnej urologickej prehliadky stojí vo väčšine prípadov žena, ktorá sa stará o zdravie celej rodiny,“ vysvetľuje zámer kampane prezident Slovenskej urologickej spoločnosti. Ženy podľa neho často otvárajú rozhovor o tejto chúlostivej téme s mužmi, na ktorých im záleží, a niekedy ich dokonca aj objednajú na preventívnu prehliadku. „Tento rok preto netradične nevyzývame na zapojenie do kampane výlučne mužov, ale aj ženy. Sme presvedčení, že ak venujú pár minút svojho času a porozprávajú sa s mužmi o dôležitosti prevencie, môžu im tak zachrániť zdravie, či dokonca život,” dodáva.
Otvoriť rozhovor na túto tému však nemusí byť pre ženu vždy jednoduché. Onkopsychologička z Ligy proti rakovine, PhDr. Andrea Križanová, PhD., preto radí, že treba využiť aktualizačný moment. „Každá žena pozná svojho muža a vie, čo naňho platí. Je dôležité nájsť správne načasovanie, keď ste s partnerom sami, a je dobre naladený. Rovnako tiež môžeme využiť aktualizačný moment a odvolať sa na to, že november je mesiacom boja proti rakovine prostaty. Ako motiváciu, či dôvod môžeme tiež spomenúť, že keď na vyšetrenie nechce ísť kvôli sebe, nech tak urobí pre deti a rodinu,“ radí psychologička.
Špeciálne ponožky a podpora známych Sloveniek
Symbolom tohtoročnej kampane nie sú len tradičné fúzy, ale aj špeciálne movembrové ponožky venované ženám, ktoré svojich mužov vyzývajú k prevencii. „Tešíme sa, že sme aj tento rok mohli priložiť ruku k dielu a podporiť tak dobrú vec. Spoločne s partnermi sme vytvorili limitovanú, nepredajnú edíciu ponožiek s názvom MovemBER, ktoré ženy môžu získať ako darček, ak nám prostredníctvom jednoduchého formulára na www.dalsom.sk/movember prezradia, s kým sa na túto tému porozprávali. Veríme, že to osloví čo najviac žien,“ uzatvára riaditeľ značky Fusakle, Ján Anguš. Do výzvy sa zapojili sa aj známe slovenské herečky, speváčky, športovkyne či političky. Spoločným úsilím sa snažia vyzvať mužov, aby sa nebáli a tak ako ony majú svojho gynekológa, mali aj oni svojho urológa. K urológovi sa môžu objednať prostredníctvom obvodného lekára.